Indywidualna terapia psychologiczna ma na celu budowanie pozytywnego kontaktu terapeutycznego, opartego na poczuciu bezpieczeństwa, zaufaniu. Terapeuta diagnozuje potrzeby i możliwości psychofizyczne dziecka, rozwija i stymuluje sfery: społeczną, emocjonalną, poznawczą i motywacyjną. Zadaniem terapeuty jest bazowanie zarówno na mocnych stronach dziecka jak i na rozwoju i stymulacji sfer deficytowych, tak aby mogło ono jak najpełniej, na miarę swoich możliwości funkcjonować w środowisku społecznym.
Zajęcia grupowe z wykorzystaniem elementów Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) i Treningu emocji mają na celu rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych dzieci potrzebnych na co dzień, w wielu sytuacjach związanych z przebywaniem w różnych grupach społecznych. Podczas zajęć dzieci nabywają i doskonalą umiejętności komunikacyjne (nauka przedstawiania się, prowadzenia rozmów, zadawania pytań, opowiadanie o sobie, o swoich przeżyciach, myślach, aktywne słuchanie), umiejętność samokontroli, okazywania szacunku innym, umiejętności rozpoznawania, wyrażania emocji własnych i innych ludzi, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, nauka empatii, regulowanie emocji w akceptowany społecznie sposób.
Metody wykorzystywane w pracy z dziećmi:
Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – metoda ta nawiązuje do „języka ciała”, czyli stanowi formę komunikowania się z innymi. Celem tej metody jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka i terapia zaburzeń rozwoju, poprzez doświadczenie ruchu, kontaktu emocjonalnego, fizycznego, społecznego, świadomości własnego ciała.
Elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz – ćwiczenia prowadzą do większej harmonii rozwoju psychoruchowego: wyższego poziomu rozwoju i współdziałania funkcji intelektualnych (mowy, myślenia) oraz instrumentalnych (spostrzeżeniowo-ruchowych). Dzięki temu dochodzi do prawidłowego wykonywania czynności ruchowych we właściwym czasie i przestrzeni, w harmonii z czynnościami poznawczymi, w tym językowymi.
Elementy kinezjologii edukacyjnej – to praktyczny i dynamiczny system, który posługuje się prostymi ruchami ciała dla zintegrowania funkcji mózgu. Dużą atrakcją tej metody jest jej wyjątkowa łatwość i użyteczność. Specyficzne ruchy ciała uaktywniają sieci neuronowe w całym mózgu, w obu półkulach równocześnie. Ćwiczenia te rozwijają percepcję wzrokową, pamięć, rozumienie, koordynację.
Elementy psychodramy – rozwiązywanie problemów poprzez odgrywanie roli. Drama uczy samodzielności myślenia i działania, aktywności i otwartości, rozwija emocje, wyobraźnię i fantazję, plastykę ciała, wyrabia umiejętność współżycia i pracy w grupie.
Metoda M.Ch. Knillów – stosowana jako metoda wspomagająca terapię dla osób ze spektrum autyzmu, poprzez powtarzalne ruchy ciała (pocieranie, dotykanie, poklepywanie) do stałego rytmu muzyki, pomagają dziecku nabywać: poczucie bezpieczeństwa, świadomość własnego ciała, wrażliwość na wzajemnie wysyłane sygnały.
Terapia poprzez zabawę – metoda ta wykorzystuje podstawową aktywność dzieci, którą jest bawienie się. Terapeuta pełnią w niej aktywną rolę, gdyż poprzez emocjonalne dostrojenie się do dzieci, dają im możliwość wyrażenia siebie poprzez zabawę. W czasie terapii, dzięki bezwarunkowej akceptacji terapeutów, dzieci mają możliwość zaistnienia i bycia sobą.
Bajkoterapia – wykorzystanie bajek i baśni w celu terapeutycznym i relaksacyjnym.
Muzykoterapia – wykorzystaniem muzyki i/lub jej elementów (dźwięk, rytm, melodia
i harmonia) dla ułatwienia komunikacji, uczenia się, mobilizacji, ekspresji, koncentracji fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i poznawczej w celu rozwoju wewnętrznego potencjału.
Trening relaksacyjny (trening autogenny Schultza, metoda Jacobsona, wizualizacja, ćwiczenia oddechowe) – przede wszystkim pomaga dzieciom w rozładowaniu negatywnych emocji. Poza tym daje możliwość odpoczynku, odprężenia, pokonania stresu, wyciszenia organizmu.
Prace plastyczne– służą do rozpoznawanie potrzeb emocjonalnych, poznawczo– rozwojowych oraz możliwości manualnych dzieci, powodują wzrost zdolności percepcyjno–poznawczych, emocjonalno–społecznych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, socjalizacji, motoryki małej (precyzyjność manualna), eksponowania przeżyć i doznań, rozwój twórczego myślenia, relaksacji, zmniejszanie poziomu lęku, radzenie sobie z przykrymi doświadczeniami i kryzysami życiowymi.